czas pogłosu pomieszczenia |
Zjawiska towarzyszące rozchodzeniu się dźwięku w pomieszczeniach zamkniętych są inne niż w przestrzeni otwartej. Fale dźwiękowe odbijają się od ścian ograniczających pomieszczenie i przy każdym odbiciu część energii zostaje pochłonięta przez materiał ściany.
Gdy źródło dźwięku w pomieszczeniu promieniuje ze stałą mocą, straty energii są pokrywane przez źródło i po pewnym czasie ustala się stan równowagi - energia pochłaniania jest równa energii dostarczonej przez źródło. Gdy następnie źródło przestanie promieniować, energia zawarta w pomieszczeniu jest pochłaniana przez ściany i dźwięk stopniowo zanika. Zjawisko to nazywa się pogłosem. Czas, w którym natężenie dźwięku w pomieszczeniu zmniejsza się do określonej części swej pierwotnej wartości, nazwano czasem pogłosu. Wielkość ta zależy od liczby odbić fal akustycznych w ciągu 1s, a więc od średniej długości swobodnej drogi fali między dwoma kolejnymi odbiciami i od ilości energii pochłanianej w ciągu jednego odbicia. W pomieszczeniu dużym, w którym średnia długość swobodnej drogi jest duża, a liczba odbić w ciągu 1s mała i ściany słabo pochłaniają - czas pogłosu jest długi. Natomiast w pomieszczeniu małym o ścianach silnie pochłaniających - czas pogłosu jest krótki.
Poniżej przedstawiono kilka przykładowych brzmień fragmentu muzycznego w różnych, pod względem czasu pogłosu, pomieszczeniach (długość czasu pogłosu podana jest w nawiasach):
Duet - oryginał WAV (2437kB) MP3 (261kB) | Łazienka (0,54s) WAV (2437kB)  MP3 (268kB) |
Pokój mieszkalny (0,59s) WAV (2437kB)  MP3 (260kB) | |
Mały klub (1,25s) WAV (2437kB)  MP3 (250kB) | |
Teatr (1,93s) WAV (2437kB)  MP3 (250kB) | |
Kościół (2,45s) WAV (2437kB)  MP3 (258kB) | |
Średnia sala koncertowa (2,64s) WAV (2437kB)  MP3 (250kB) | |
Duża sala (3,51s) WAV (2437kB)  MP3 (250kB) | |
Duże audytorium (4,28s) WAV (2437kB)  MP3 (250kB) |
Czas pogłosu definiujemy jako okres od chwili wyłączenia źródła dźwięku aż do momentu, gdy poziom natężenia tego dźwięku zmniejszy się o 60 dB. Czas pogłosu może być również definiowany jako przedział czasu, w którym energia dźwiękowa zawarta w stanie ustalonym w pomieszczeniu od kulistego źródła dźwięku zmaleje, po wyłączeniu tego źródła, do jednej milionowej swojej pierwotnej wartości
Czas pogłosu pomieszczenia można orientacyjnie wyznaczyć z następujących wzorów:
dla pomieszczeń niewytłumionych (o małej chłonności akustycznej) tj. aśr <= 0,2 o równomiernie rozłożonej chłonności i o dużym czasie pogłosu
T = |
0,161V
| = |
0,161V
|   [s] |
Jest to wzór otrzymany doświadczalnie przez Sabine'a.
dla pomieszczeń silnie wytłumionych , tj. aśr > 0,2 o równomiernie rozłożonej chłonności i o małym czasie pogłosu
T = |
0,161V
| = |
0,161V
|   [s] |
dla pomieszczeń o nietypowej wilgotności względnej i objętości większej od 1000 m3
T = |
0,161V
|   [s] |
Wyprowadzony przez Sabina wzór daje wyniki poprawne tylko dla wnętrz słabo pochłaniających i dlatego Eyring i inni badacze podali wzory dokładniejsze, słuszne w pomieszczeniach zarówno silnie jak i słabo pochłaniających
Wzór Norrisa-Eyringa
T = |
0,161V
|   [s] |
wzór Millingtona-Sette'a
T = |
0,161V
|   [s] |
wzór Knudsena
T = |
0,161V
|   [s] |
Wszystkie przedstawione powyżej wzory służą do wyznaczania czasu pogłosu pomieszczeń, w których rozkład i właściwości akustyczne ustrojów dźwiękochłonnych w trzech podstawowych kierunkach są równomierne, tzn. ax = ay = az, co oznacza, że chłonności przeciwległych par ścian, stropu i podłogi są w przybliżeniu równe, a więc pole dźwiękowe w pomieszczeniu jest rozproszone. Jeżeli jednak ustroje dźwiękochłonne są tak zgrupowane, że ax ą ay ą az (np. zgrupowane wyłącznie na suficie), to wtedy do obliczenia wartości czasu pogłosu należy posługiwać się wzorem Fitzroy'a:
T = |
Sx
| [ |
0,161V
| ] + |
Sy
| [ |
0,161V
| ] + |
Sz
| [ |
0,161V
| ]   [s] |