SUPER AUDIO CD

Autorem poniższego tekstu jest Rafał Lerch.

W ostatnim czasie, po kilkuletniej przerwie, można zaobserwować tworzenie się nowychstandardów zapisu (archiwizacji) dźwięku. Wraz z pojawieniem się możliwości dwuwarstwowego zapisu na płycie CD o dużo większej gęstości (oraz wykorzystaniem dwustronnego zapisu)uzyskano możliwość zapisu dźwięku z dużo większą jakością (zwiększona częstotliwość próbkowania, 24 bitowe słowo). Stał się również możliwy zapis dźwięku surround w formacie 5.1. Jednakże, jak to zawsze bywa w sytuacjach, gdy pojawia się kilka nowych rozwiązań, tak i w tym przypadku pojawił się problem standardów. Każda firma posiada w tym aspekcie swoje własne pomysły, rozwiązania. Jednym z przykładów jest nowa technologia zaprezentowana przez firmę Sony - Super Audio CD.

Format zapisu danych

DSD (Direct Stream Digital)tym się różni od wielobitowego PCM (Pulse Code Modula-tion), że nagrywa wprost 1-bitowy sygnał analogowy. Konwencjonalny PCM, w celu wyeliminowania szumu kwantyzacji, wymaga zarówno filtrów przy nagrywaniu (decymacja, downsampling) jak i przy odtwarzaniu dźwięku (interpolacja, oversampling). Wszelkie udoskonalanie technologii nagrywania było w znacznej mierze uzależnione od tych filtrów. Technologia DSD ma doczynienia tylko z 1-bitową reprezentacją sygnału. Oryginalny sygnał nagrywany jest zaraz po jego konwersji z postaci analogowej na cyfrową. W trakcie odczytu system DSD sygnał jest najpierw podawany na analogowy filtr dolnopasmowy. Ten prosty mechanizm umożliwia uzyskanie czystego dźwięku o bardzo dużej jakości oraz bardzo dużej wierności. Umożliwia jednocześnie na osiągnięcie dynamiki nawet większej od 120dB oraz odpowiedzi impulsowej powyżej 100kHz. Jednak, z punktu widzenia audiofila, największą zaletą tej technologii jest czysty dźwięk wierny oryginałowi.

Format dysku

Super Audio CD jest dyskiem hybrydowym zawierającym w sobie dwie oddzielone warstwy: dla konwencjonalnego CD oraz dla formatu Super Audio CD. W warstwie HD mieszczą się 2-kanałowe oraz wielokanałowe nagrania DSD, tekst, grafika oraz video. Warstwa CD zawiera wysokiej jakości stereofoniczny dźwięk uzyskany z 2-kanałowego DSD dzięki użyciu technologii SBM Direct. Obie warstwy są czytane z tej samej strony a rozróżniane są dzięki aperturze numerycznej. Pozwala to na zachowanie całkowitej kompatybilności z istniejącymi odtwarzaczami CD. W rzeczywistości, dzięki technologii konwersji SBM Direct, Super Audio CD oferuje lepszą jakość odtwarzanego dźwięku niż konwencjonalny odtwarzacz CD. SBM Direct (Super Bit Mapping Direct) jest nową technoogią, która konwertuje cyfrowy 1-bitowy sygnał DSD na 16-bitowy format CD.

[Przekrój płyty SACD] [Sposób ogniskowania wiązki lasera]

Co więcej, Super Audio CD jest dodatkowo wyposażony w bezstratny koder. Koder ten jest zaprojektowany przez firmę Philips. Metoda powoduje 50% zmniejszenie przepływności sygnału audio. W rezultacie Super Audio CD 4.7GB może pomieścić 74 minuty muzyki zapisanej w dwóch wersjach: 2-kanałowy DSD, oraz wielokanałowy DSD. Obie sekcje zawierają również dodatkowe dane takie jak video, grafika oraz tekst.

[Warstwy płyty SACD]

Super Audio CD dostarcza również możliwość zabezpieczania produktów przed piractwem. Używając PSP (Pit Signal Processing) na dysku (na stronie zawierającej sygnał) umieszczany jest delikatny wzór w postaci grafiki, tekstu lub w innej formie. Te “znaki wodne” są bardzo trudne do skopiowania. W ten sposób zarówno konsumenci jak i sprzedawcy mogą zostać zabezpieczeni przed pirackimi kopiami.

Uwagi i spostrzeżenia

Na Konferencji w Amsterdamie można było się zapoznać z wieloma formatami przeznaczonymi do zapisy dźwięku surround. Prezentowane były zarówno nowe aplikacje sprawdzonego już formatu DVD (DVD Audio), jak i nowe formaty: DTS oraz przedstawiony Super Audio CD. Trudno jest jednoznacznie stwierdzić, który z zaprezentowanych pomysłówsprawdzi się na rynku, oraz jaki zostanie ostatecznie przyjęty standard. Wszelkie zaprezentowane technologie zapisu są tylko formami przejściowymi pomiędzy standardowym i trochę już przestarzałym CD a nową formą zapisu dźwięku w formacie 5.1. Przejście na nowy standard niesie za sobą konsekwencje w postaci utraty kompatybilności z dawnym standardem. Kompatybilność taką można zagwarantować na dwa sposoby.Jeden z nich polega na dostarczeniu konsumentowi odtwarzacza, który byłby w stanie odczytywać format CD. Drugi sposób, który jak się okazuje wybrała firma Sony, to wypuszczenie na rynek płyt nagrywanych w wielu formatach (w przypadku Super Audio CD jest to format DSD oraz CD). Uzyskanie odpowiedzi na pytanie który z tych sposobów jest lepszy jest tylko kwestią czasu. Na pewno tańszym rozwiązaniem jest wieloformatowa płyta, ale czy potencjalny kupiec będzie chciał płacić za płytę w formacie DSD wiedząc, że korzysta tylko ze standardu CD ?