SYSTEM DTS DIGITAL SURROUND
W dniach 16-19 maja 1998 roku odbywała się w Amsterdamie 104-a Konferencja AES’u (Audio Engeneering Society). Uczestniczyli w niej także studenci ósmego semestru Inżynierii Dźwięku Politechniki Gdańskiej –członkowie AES’u. Konferencji towarzyszyła wystawa sprzętu audiowizualnego. Jednym z ciekawszych rozwiązań technicznych prezentowanych na wystawie był system dźwięku wielokanałowego opracowany przez firmę DTS (Digital Theater Systems). Poniżej zostaną przedstawione podstawowe fakty dotyczące tego systemu.
2. Historia systemów wielokanałowych.
Pierwsze prace nad dźwiękiem wielokanałowym zostały rozpoczęte w latach siedemdziesiątych. Niestety, ówczesna technologia była zbyt ograniczona technicznie i wymagała wielu kompromisów. Wszystkie systemy dźwięku wielokanałowego (systemy surround –jak się je również określa) używały matrycowania w celu odzyskania wielokanałowej informacji zachowanej jedynie w dwóch kanałach. Powodowało to przesunięcia fazy i dodatkowe zniekształcenia. Jednak ówczesne nośniki dźwięku (taśma i LP) oraz zajmujące wiele miejsca głośniki i tak nie były w stanie przenieść dźwięku o wyższej jakości. Dopiero pojawienie się cyfrowych systemów kodowania rozwiązało większość problemów. Także technologia gło śnikowa poszła naprzód. “Głośniki” firmy NXT (także prezentowane na wystawie) mają bowiem jedynie kilka centymetrów grubości a osiągane przez nie charakterystyki są nawet lepsze niż dla standardowych zestawów. Zastosowanie takich głośników pozwoli w przyszłości na uzyskanie dwunastu (a nawet więcej) kanałów ! Przykładowy schemat rozmieszczenia głośników przedstawiony jest poniżej:
System DTS został opracowany z myślą o kinie. Pierwszym filmem ze ścieżką dźwiękową nagraną w tym systemie był słynny ”Park Jurajski” Stevena Spielberga pochodzący z 1993r. Od momentu startu w 1993 r. liczba kin wyposażonych w system DTS wzrosła 800 do ponad 13000 na całym świecie. Odniesiony sukces pozwolił na przeniesienie DTS’u do urządzeń domowych. W efekcie powstał system Digital Surround zapewniający uzyskanie dźwięku wielokanałowego w warunkach domowych.
3. System DTS Digital Surround.
3.1. Dane techniczne.
Podstawowe cechy systemu to:
System kodowania użyty w DTS polega na podpasmowym
filtrowaniu, liniowym kodowaniu predykcyjnym (LPC), kwantyzacji
wektorowej, dynamicznej alokacji bitów i analizie
psychoakustycznej.
Algorytm używa 32 podpasm dla częstotliwości z zakresu 0-24
kHz oraz ośmiu dodat kowych podpasm dla częstotliwości zakresu
24-48 kHz. Te ostatnie używane są przy często tliwości
próbkowania równej 96 kHz. W każdym z podpasm uwzględniany
jest psychoaku styczny próg maskowania. Ta metoda obróbki
sygnału jest powszechnie uznana i używana chociażby w MPEG.
W celu zwiększenia efektywności kodowania sygnał z wyjścia
każdego podpasma podawany jest na koder LPC. LPC, jak wiadomo,
jest pewną odmianą kodowania różnicowego, w której filtr
stara się przewidzieć wartość następnej próbki, redukując
tym samym wyjściowy sygnał błędu. W celu zapewnienia jak
najdokładniejszego dopasowania filtru do sygnału jego
współczynniki są zmieniane z wykorzystaniem procesu noszącego
nazwę “kwantyzacji wektorowej”.
Zastosowanie powyższych metod pozwala osiągnąć wysoką
efektywność kodowania. Należy przy tym pamiętać, że DTS
jest w stanie pracować w trybie kodowania bezstratnego ze
zmienną przepływnością. Poszerza to znacznie zakres
zastosowań kodera.
W obecnej chwili system
umożliwia zakodowanie 5.1 kanałów (tj. centralnego, lewego,
prawego, prawego tylnego, lewego tylnego i subwoofera) do postaci
zajmującej dwa kanały tradycyjnej płyty CD (zgodnie z
Czerwoną Książeczką) przy częstotliwości próbkowania 44.1
kHz i rozdzielczości 20-bitowej. Jak to jest wielokrotnie
podkreślane przez przedstawicieli firmy, każdy kanał jest
kodowany oddzielnie.
3.2. Teraźniejszość systemu.
Aby móc
cieszyć się dźwiękiem zakodowanym w DTS’ie konieczne jest
jednak posiadanie procesora dźwięku z wbudowanym lub
zewnętrznym dekoderem DTS oraz wzmacniacza z wyjściem na
sześć kanałów. Jako źródło sygnału można użyć
standardowego odtwarzacza CD z wyjściem cyfro wym. W przypadku
filmów ze ścieżką dźwiękową nagraną w systemie DTS
Digital Sur round konieczne jest użycie
odtwarzaczaLaserdisc’ów (LD), również z wyjściem cyfrowym
(w warunkach polskich trudne do zrealizowania ze względu na
niewielką popularność tego typu urządzeń).
Liczba płyt CD (i LD) nagranych w systemie DTS zwiększa się
bardzo szybko. Można nabyć albumy m.in. Boyz II Men, Belindy
Carlisle, Erica Claptona czy Paula McCartneya’a. Niektóre
płyty to jedynie wielokanałowo zmiksowane wersje starych
nagrań, ale pojawia się coraz więcej wykonanych specjalnie z
myślą o 5.1 kanałach.
3.3. Testy odsłuchowe.
Podczas wystawy organizowane testy odsłuchowe, których celem było zademonstrowanie zalet systemu DTS. Mimo wysoce niesprzyjających warunków (hałas z zewnątrz prze dostawał się do pomieszczenia), prezentowany dźwięk brzmiał nadspodziewanie dobrze. Za lety użycia sześciu kanałów były słyszane w sposób nie budzący wątpliwości. Szczególnie dwa fragmenty były w stanie przekonać największych niedowiarków. W pierwszym solista “przemieszczał się” dookoła słuchaczy, w drugim każdemu z pięciu członków zespołu Boyz II Men przydzielono oddzielny kanał. W efekcie słuchacze znaleźli się po środku sceny (!).
4. Wnioski końcowe.
System DTS jest jednym z wielu systemów zapewniających
dźwięk przestrzenny dla potrzeb kina domowego. Jest jednak
jedynym, który znalazł komercyjne zastosowanie do kodowania
samej muzyki (bez towarzyszącego jej obrazu). Pojawiają się
jednak pierwsi konkurenci. Płyta DVD-audio jest co prawda
jeszcze w stadium standaryzacji, ale jak można przypuszczać
wkrótce się on zakończy. Świadczą o tym pokazy, w których
również uczestniczyli studenci Inżynierii Dźwięku. Ogromna
(jak na dzisiejsze warunki) pojemność płyty DVD pozwoli na
rezygnację z kolejnych kompromisów używanych w technice audio.
Pozycji płyty DVD-audio może z kolei zagrozić rozwiązanie
lansowane przez firmy SONY i Philips ®
płyta Super Audio CD , posiadająca wiele ciekawych
rozwiązań. Do wojny standardów może jednak nie dojść, o
ile, jak zapewniali przedstawiciele konsorcjum (m.in. JVC,
Warner Bros., Toshiba, Pionner, Samsung,
Panasonic) promującego płytę DVD-audio, czytniki tego
standardu będą również czytały płyty Super Audio CD.
Z kolei system DTS Digital Surround może być także
przeniesiony na płytę DVD-audio (i to bez większych
problemów) i czytany przez urządzenia DVD-audio. Ceny
odpowiednich chip’ów realizujących proces dekodowania
wciąż przecież maleją. System DTS już obecnie przewidziany
jest zaś do stosowania w DVD-video. Specyfikacja DVD-video
oferuje bowiem możliwość kodowania dźwięku w jednym z
czterech standardów: Dolby AC-3, MPEG audio, DTS i skalowalnym
PCM.
Wydaje się więc praktycznie niemożliwe, żeby został ustalony
(i stosowany) światowy standard kodowania wielokanałowego.
Zwłaszcza, że w zależności od zastosowania musiałby on
posiadać całkowicie odmienne parametry (inne potrzeby dla
dźwięku przesyłanego przez Internet, inne dla zawartego na
płycie). Poza tym, naukowcy stale pracują nad nowymi
standardami i nowymi typami nośników –jeszcze bardziej
pojemnymi. Najprawdopodobniej konfiguracja sprzętu przeciętnego
audiofila będzie miała postać jak na poniższym rysunku: