efekty: opóźnienie, echo i rewerb

Zasada działania omawianych procesorów sprowadza się do przechowywania w pamięci próbek sygnału wejściowego i następnie odtwarzaniu ich z ustalonymi opóźnieniami. Gdy każda próbka sygnału odtwarzana jest jeden raz otrzymujemy prosty efekt opóźnienia sygnału. Gdy próbki są odtwarzane kilka razy można uzyskać efekt echa. Uzyskanie efektu pogłosu (rewerberacji) polega na odtworzeniu sygnału wiele razy w bardzo małych odstępach czasowych. Odtwarzane próbki mogą być poddawane różnym przekształceniom, takim jak zamiana amplitudy, korekcja barwy, modulacja.

Efekt opóźnienia można uzyskać stosując analogową linię opóźniającą. Najczęściej stosowane są jednak układy cyfrowe. Poniżej przedstawiono dwa przykładowe układy firmy Yamaha.


Procesor efektów Lexicon PCM81

W tabeli zamieszczono odnośniki do plików z próbkami dźwięku przetworzonego przez procesor efektów echo i reverb. W zależności od konkretnych ustawień zastosowane efekty mogą zupełnie zmienić brzmienie lub wpłynąć na nie minimalnie, nieco je "uszlachetniając".

MATERIAŁ DŹWIĘKOWYBRZMIENIE ORYGINALNEEFEKT "ECHO" nr 1EFEKT "ECHO" nr 2EFEKT "REVERB" nr 1EFEKT "REVERB" nr 2
wokalWAV (~880kB),
MP3 (~85kB)
WAV (~880kB),
MP3 (~85kB)
WAV (~880kB),
MP3 (~85kB)
WAV (~880kB),
MP3 (~85kB)
WAV (~880kB),
MP3 (~85kB)
wokal+gitaraWAV (~880kB),
MP3 (~85kB)
WAV (~880kB),
MP3 (~85kB)
WAV (~880kB),
MP3 (~85kB)
WAV (~880kB),
MP3 (~85kB)
WAV (~880kB),
MP3 (~85kB)