przegląd mikrofonów |
Shure SM-58 jest prawdopodobnie najbardziej znanym mikrofonem, powszechnie uznanym za klasyczny mikrofon do nagrywania wokalu. Jest on używany w różnych produkcjach niezależnie od ich budżetu. Shure SM-57 jest wielofunkcyjnym mikrofonem z nieco szerszą odpowiedzią impulsową. Lepsze ujmowanie niskich i wysokich tonów czyni z SM-57 mikrofon bardziej uniwersalny, nadający się do nagrywania nie tylko wokalu lecz również wielu instrumentów.
W niektórych zastosowaniach równie ważna jak odpowiedź impulsowa jest charakterystyka efektu zbliżeniowego (Proximity Effect), który w zależności od sytuacji może pełnić korzystną lub niekorzystną rolę. Odpowiednia konstrukcja mikrofonu pozwala na uwypuklenie lub zredukowanie efektu zbliżeniowego.
Crown CM-310 (A) jest kardioidalnym mikrofonem wokalnym, który posiada membranę umiejscowioną wyjątkowo blisko przodu obudowy. Taka
budowa pozwala na maksymalne zbliżenie przetwornika do źródła dźwiękowego, co potęguje efekt zbliżeniowy gdy usta wokalisty prawie dotykają mikrofonu.
Dźwięk wokalisty uzyskuje dzięki temu swoiste brzmienie i lepszą separację do dźwięków z innych źródeł. Podobne właściwości posiada hipercardioidalny Beyer TGX-580,
który jednak wyróżnia się nieco węższą odpowiedzią impulsową.
AKG D-558B (C) to przeznaczony dla spikerów hiperkardioidalny mikrofon, w którym ekstremalnie uwypuklono efekt zbliżeniowy uzyskując wyjątkową separację sygnału od dźwięków otoczenia.
Electrovoice RE-20 (D) oznaczany symbolem "Variable-D" jest mikrofonem polecanym do nagłaśniania basowych instrumentów rytmicznych oraz saksofonów. Dzięki specjalnej budowie
mikrofon ten nie posiada efektu zbliżeniowego.
AKG D-202E (E) jest kardioidalnym mikrofonem, w którym zastosowano dwie membrany umieszczone jedna za drugą. Efekt zbliżeniowy również w tym powszechnie uznanym mikrofonie nie jest słyszalny,
podobnie jak w AKG D-224E (F).
Ze względu na konstrukcję można wyróżnić mikrofony
Mały i lekki mikrofon lavalier jest przystosowany do przypinania do ubrania mówcy. Obecnie produkowane są głównie mikrofony pojemnościowe elektretowe, najczęściej o charakterystyce wszechkierunkowej. Można także spotkać mikrofony kardioidalne i hiperkardioidalne, jednak w ich przypadku efekt zbliżeniowy może doprowadzić do uwydatnienia odgłosów klatki piersiowej.
Mikrofony "contact pickup" można określić jako detektory drgań akustycznych, najczęściej w ciałach stałych. Mikrofony te są najczęściej konstruowane w technologii piezoelektrycznej i używane do nagłaśniania instrumentów (wyjątek - mikrofon gardłowy).
Mikrofony PZM są rzadko używane w technice nagłaśniania. Posiadają ciekawą, opatentowaną konstrukcję. Mikrofon jest umieszczony bardzo blisko płaskiej płyty, zwrócony do niej przodem.
Wysoce kierunkowe mikrofony shotgun są często używane produkcjach filmowych i dziennikarskich gdzie ogromną rolę odgrywa odpowiednia separacja dźwięku pożądanego od odgłosów otoczenia. Tego typu mikrofony umożliwiają wychwytywanie dźwięku z dalszych odległości. Czasem są wykorzystywane w studiu do efektów specjalnych. Zastosowanie mikrofonów w nagłaśnianiu jest niewielkie.