Autor: Hubert Kamont
semestr 8
Mikrofony firmy Shure
W dniach 6.-11.V w Monachium odbyło się laboratorium wyjazdowe na konferencje AES (Audio Engineering Society). AES jest ogólnoświatową organizacja wspierającą postęp w inżynierii dźwięku, umożliwiającą wymianę informacji naukowo-technicznych osobom zajmującym się dźwiękiem i nie tylko. Zakres tematyczny jakim zajmuje się AES to elektroakustyka i związane z nią działy akustyki (przetworniki elektroakustyczne, metody rejestracji, przesyłania i archiwizacji dźwięku, cyfrowe przetwarzanie sygnałów fonicznych, rekonstrukcja dźwięku, techniczne aspekty produkcji nagrań, aż po psychoakustyke). Dwa razy do roku odbywają się konferencje "AES Convention" i właśnie w tym roku jedna z nich odbywała się w dniach 8.V - 11.V w Monachium i dzięki pomocy Politechniki jak i sponsorów mieliśmy okazje wziąć w niej udział. Na samej konwencji oprócz wystawy sprzętu firm związanych z inżynierią dźwięku odbyła się prezentacja kilkudziesięciu referatów naukowych (w tym kilkanaście to referaty pracowników Politechniki Gdanskiej). Podczas tego rodzaju prezentacji można było zapoznać się z nowymi rozwiązaniami technicznymi i metodami stosowanymi w tematyce dźwięku. Oprócz tego organizowane są wycieczki do studiów nagraniowych sal koncertowych, firm produkujących sprzęt co było dodatkowa atrakcja. Poza tym z rzeczy istotnych dla studentów były targi pracy, na których można było zapoznać się z rynkiem pracy jak i możliwościami zatrudnienia w firmach z branży dźwięku. Sama cześć wystawowa obejmowała prezentacje sprzętu wielu profesjonalnych firm m.in. YAMAHA, SHURE, NEUMANN, BEYERDYNAMIC, JBL, GENELEC, MOTOROLLA, BASF, AKG i wiele innych, których nie sposób wymienić. Interesujące było stanowisko firmy SHURE, która prezentowała swoje wyroby w dziedzinie mikrofonów. Miedzy innymi znajdowały się tam mikrofony serii BETA. Między innymi znajdował się mikrofon do zdejmowania stopy (BETA 52) o bardzo wyrównanej charakterystyce w zakresie 20Hz-10kHz, który bardzo mało szumi i nie powoduje sprzężeń przy dobrym zamocowaniu. Wewnątrz niego znajduje się układ pasywny mający za zadanie niwelowanie różnic fazowych dla sygnałów o niskich częstotliwościach. Mniejszy gabarytowo BETA 56 stosowany do zdejmowania pozwala na uzyskanie szerokiego pasma przenoszenia 50Hz-16kHz. Jego zaletą jest to, że nie ma potrzeby stosowania uchwytów, gdyż mikrofon nakręca się bezpośrednio na statyw jak również jego masywna konstrukcja i bardzo małe szumy. Kolejnym mikrofonem był typowy mikrofon wokalowy BETA 58A. Jego charakterystyka dobrana jest do zastosowań scenicznych. Zaletą jest duża odporność na sprzężenia akustyczne pod warunkiem ustawienia monitorów pod kątem sugerowanym przez producenta. Następnym mikrofonem z serii BETA jest idealny mikrofon do gitar elektrycznych i innego rodzaju urządzeń akustycznych BETA 57A. Jego konstrukcja jest identyczna jak mikrofonu BETA 58A, a różni je jedynie kształt główki i inny filtr zakłóceń. Charakteryzuje się nieco większymi dołami w porównaniu z 58A. Jest on szczególnie ukierunkowany na nagłaśnianie instrumentów lecz w wyjątkowych sytuacjach może także pracować z wokalami. Najciekawszym z mikrofonów był jedyny w serii mikrofon pojemnościowy BETA 87. Jest on mikrofonem wymagającym zasilania zewnętrznego co jest równocześnie jego wada i zaleta. Plusem jest to, ze nie trzeba stosować baterii, natomiast minusem głośne stuki w wyniku przerwy w styku mikrofon-złącze (czego nie ma w mikrofonach dynamicznych). Pasmo tego mikrofonu mieści się w granicach 50Hz - 18kHz co zapewnia optymalne warunki przy nagłaśnianiu wokalu (spokojnej muzyki) i przemówień nawet gdy mówca jest stosunkowo mało obeznany z mikrofonem i przemawia do niego z dosyć znacznej odległości. Jest mikrofonem najlepszym do zastosowań studyjnych i jednocześnie najdroższym z całej serii.