Komercyjne instrumenty elektroniczne i komputerowe karty dźwiękowe - wykorzystywane przez nie metody syntezy dźwięku.
Wstęp
Podział instrumentów według typów syntezy dźwięku
Instrumentów muzyczne
Karty dźwiękowe
Słowniczek
Wstęp W dzisiejszych czasach komercyjne instrumenty elektroniczne wykorzystują prawie wszystkie znane metody syntezy dźwięku. Zastosowanie danej metody zależne jest w dużym stopniu od przeznaczenia oraz ceny instrumentu. Wiekszość z tych instrumentów są to instrumenty cyfrowe. W ostatnich latach nadeszła moda na tzw. "witualne analogi", czyli instrumenty cyfrowe wykorzystujące modelowanie algorytmów analogowych (najczęściej metodę subtraktywną). Użycie nowoczesnych syntezatorów w połączeniu z technologią MIDI oraz sekwencerami komputerowymi, pozwala kompozytorom na tworzenie muzyki, której nie byli by w stanie nagrać jeszcze kilkanaście lat temu.
Podział instrumentów według typów syntezy dźwięku Analogowe (Moog Modulars, Minimoog):
- syntetyzery z siecią układów analogowych
- oscylatory i filtry sterowane napięciowo
- ciepłe, przyjemne brzmieniaCyfrowe (Roland SY-22, Yamaha ANx1):
- w procesie generacji dźwięku wykorzystują technikę cyfrową
- używają próbek dźwięków, lub generują proste przebiegi, które poddawane są różńym przekształceniąModułowe (Buchla, Moog):
- najstarsze syntetyzery analogowe
- poszczególne moduły generują sygnał (VCO, generatory szumu) lub przetwarzają go (VCF, VCA, itp.).
- moduły umieszczone w wielkich rackach
- połączenia - przewody 1/4"
- duża swoboda wyboru połączeń
Hybrydowe:
Maszyny Perkusyjne(Roland TR-808, Akai MPC2000):
- synteza wyłącznie dźwięków perkusyjnych
- wewnętrzny sekwencer, pozwalający na ułożenie partii perkusji, zapisanie jej i późniejsze odtworzenie
- wczesne maszyny perkusyjne nie były programowalne, miały zapisanych jedynie kilka rytmówProgramowe(Rebirth 338, Adsyn32):
- programy komputerowe, które są nazywane czasem wirtualnymi syntetyzerami
- najczęściej symulują pracę rzeczywistych syntetyzerów
Instrumeny muzyczne Przegląd syntetyzerów firm:
Karty dźwiękowe
Słowniczek ADD - synteza metodą addytywną
Ai2 - Advanced Itegrated Synthessis - rodzaj syntezy tablicowej opracowanej przez firmę KORG; bazuje na próbkach poddawanych procesowi waveshapingu
AMS - Analog Modelling System - wirtualna synteza analogowa opracowana przez firmę ROLAND (JV-800)
AN - Analog Physical Modeling, wirtualna synteza analogowa opracowana przez firmę YAMAHA (AN1x)
AWM - Advanced Wave Memory, synteza tablicowa opracowana przez firmę YAMAHA
AWM2 - Advanced Wave Memory 2, synteza tabblicowa opracowana przez firmę YAMAHA próbki skompresowane w 40%
EG - Envelope Generator - generator obwiedni
FDSP - Formulated Digital Sound Processing, wirtualna technologia wspomagająca syntezę AWM (Yamaha EX5)
LA - Linear Arithmetic, synteza tablicowa opracowana przez firmę Roland
LFO - Low Frequency Oscillator - generator wolnych przebiegów
Polifonia - wielogłosowość, jest miarą liczby dźwięków, które syntetyzer może generować w tym samym czasie, przy czym każda odtwarzana nuta, liczona jest jako jeden dźwięk.
RCM - Realtime Convolution & Modulation, przetwarzanie probek za pomocą algorytmów syntezy FM
RS-PCM - synteza typu tablicowego firmy Roland, bazująca na skompresowanych w 50% próbkach
VA - Virtual Acoustic, wirtualna synteza akustyczna, zwana powszechnie modelowaniem fizycznym (Yamaha VL-1)
VAST - Variable Architecture Synthesis Technology, typ syntezy wspomagającej tablicową opracowany przez firmę KURZWEIL
VCA - Voltage Controlled Amplifier - wzmacniacz sterowany napięciowo
VCF - Voltage Controlled Filter - filtr sterowany napięciowo
Virtual Analog - wirtualna synteza analogowa opracowana przez firmę Clavia
Wielobrzmieniowość- (Mutitimbral) zdolność do odtwarzania wielu barw w tym samym czasie; dobre syntetyzery zapewniają jednoczesne użycie 16 i więcej głosów instrumentalnych
Uwagi kieruj do: Szymon Sieńko
Katedra Inżynierii Dzwięku i Obrazu,Politechnika Gdańska.