Komercyjne instrumenty muzyczne

 

Komercyjne instrumenty elektroniczne i komputerowe karty dźwiękowe - wykorzystywane przez nie metody syntezy dźwięku.

 

 

Wstęp
Podział instrumentów według typów syntezy dźwięku
Instrumentów muzyczne
Karty dźwiękowe
Słowniczek


Wstęp

W dzisiejszych czasach komercyjne instrumenty elektroniczne wykorzystują prawie wszystkie znane metody syntezy dźwięku. Zastosowanie danej metody zależne jest w dużym stopniu od przeznaczenia oraz ceny instrumentu. Wiekszość z tych instrumentów są to instrumenty cyfrowe. W ostatnich latach nadeszła moda na tzw. "witualne analogi", czyli instrumenty cyfrowe wykorzystujące modelowanie algorytmów analogowych (najczęściej metodę subtraktywną). Użycie nowoczesnych syntezatorów w połączeniu z technologią MIDI oraz sekwencerami komputerowymi, pozwala kompozytorom na tworzenie muzyki, której nie byli by w stanie nagrać jeszcze kilkanaście lat temu.

 

Powrót

Podział instrumentów według typów syntezy dźwięku


Typy syntetyzerów:

Analogowe (Moog Modulars, Minimoog):
- syntetyzery z siecią układów analogowych

- oscylatory i filtry sterowane napięciowo
- ciepłe, przyjemne brzmienia

Cyfrowe (Roland SY-22, Yamaha ANx1):
- w procesie generacji dźwięku wykorzystują technikę cyfrową
- używają próbek dźwięków, lub generują proste przebiegi, które poddawane są różńym przekształcenią

Modułowe (Buchla, Moog):
- najstarsze syntetyzery analogowe
- poszczególne moduły generują sygnał (VCO, generatory szumu) lub przetwarzają go (VCF, VCA, itp.).
- moduły umieszczone w wielkich rackach
- połączenia - przewody 1/4"
- duża swoboda wyboru połączeń

 

Hybrydowe:

Maszyny Perkusyjne(Roland TR-808, Akai MPC2000):
- synteza wyłącznie dźwięków perkusyjnych
- wewnętrzny sekwencer, pozwalający na ułożenie partii perkusji, zapisanie jej i późniejsze odtworzenie
- wczesne maszyny perkusyjne nie były programowalne, miały zapisanych jedynie kilka rytmów

Programowe(Rebirth 338, Adsyn32):
- programy komputerowe, które są nazywane czasem wirtualnymi syntetyzerami
- najczęściej symulują pracę rzeczywistych syntetyzerów


Powrót

Instrumeny muzyczne

Przegląd syntetyzerów firm:

Alesis

E-mu Systems

Kawai

Korg

Kurzweil

Novation

Roland

Yamaha

 

Powrót

 

Karty dźwiękowe

 

 

Zestawienie kart dźwiękowych

 

Powrót

 

 

Słowniczek

ADD - synteza metodą addytywną

Ai2 - Advanced Itegrated Synthessis - rodzaj syntezy tablicowej opracowanej przez firmę KORG; bazuje na próbkach poddawanych procesowi waveshapingu

AMS - Analog Modelling System - wirtualna synteza analogowa opracowana przez firmę ROLAND (JV-800)

AN - Analog Physical Modeling, wirtualna synteza analogowa opracowana przez firmę YAMAHA (AN1x)

AWM - Advanced Wave Memory, synteza tablicowa opracowana przez firmę YAMAHA

AWM2 - Advanced Wave Memory 2, synteza tabblicowa opracowana przez firmę YAMAHA próbki skompresowane w 40%

EG - Envelope Generator - generator obwiedni

FDSP - Formulated Digital Sound Processing, wirtualna technologia wspomagająca syntezę AWM (Yamaha EX5)

LA - Linear Arithmetic, synteza tablicowa opracowana przez firmę Roland

LFO - Low Frequency Oscillator - generator wolnych przebiegów

Polifonia - wielogłosowość, jest miarą liczby dźwięków, które syntetyzer może generować w tym samym czasie, przy czym każda odtwarzana nuta, liczona jest jako jeden dźwięk.

RCM - Realtime Convolution & Modulation, przetwarzanie probek za pomocą algorytmów syntezy FM

RS-PCM - synteza typu tablicowego firmy Roland, bazująca na skompresowanych w 50% próbkach

VA - Virtual Acoustic, wirtualna synteza akustyczna, zwana powszechnie modelowaniem fizycznym (Yamaha VL-1)

VAST - Variable Architecture Synthesis Technology, typ syntezy wspomagającej tablicową opracowany przez firmę KURZWEIL

VCA - Voltage Controlled Amplifier - wzmacniacz sterowany napięciowo

VCF - Voltage Controlled Filter - filtr sterowany napięciowo

Virtual Analog - wirtualna synteza analogowa opracowana przez firmę Clavia

Wielobrzmieniowość- (Mutitimbral) zdolność do odtwarzania wielu barw w tym samym czasie; dobre syntetyzery zapewniają jednoczesne użycie 16 i więcej głosów instrumentalnych

 

Powrót


Uwagi kieruj do: Szymon Sieńko
Katedra Inżynierii Dzwięku i Obrazu,Politechnika Gdańska.